精神疾患のブーム的な増減についてー20世紀後半のアメリカでADHD という診断と患者が増加した社会的な理由

Smith, Matthew『ハイパーアクティブ : ADHDの歴史はどう動いたか』石坂好樹、花島綾子、村上晶郎訳(星和書店、2017)
 
マシュー・スミス先生とは、スコットランドの学会でお会いしたことがある。スミス先生はグラズゴウで発達しているストラスクライド大学の講師であり、スコットランドの精神医療の歴史を研究していた。2012年にADHDの歴史に関する戦後の歴史の一般書を執筆した。日本では、京都の桂病院という精神病院のチームが勉強会の時に読み、それとともに共訳された。スミス先生から日本語訳をいただき、何人かの若い学者にも学術誌での書評をお願いした。もし精神医学史研究などで書評したい方は、橋本先生にお願いすればいいのだろうと思う。というか、もう話が進んでいるのかな(笑)
 
ADHD は Attention Deficit Hyperactivity Disorder という診断名である。昔は1,000人の子供に一例くらいの珍しい疾病であったが、1960年代から特にアメリカで急速な増加が進み、現在はアメリカでは子供の人口の10%がそういう診断をもらうという状況になっている。この20世紀の状況を説明するという難しい仕事をした優れた書物がスミス先生の業績である。
 
歴史的に言って、このパターンの精神疾患は常に存在する。中世の拒食、ルネサンスのメランコリー、宗教改革期の魔女、啓蒙主義神経症、19世紀のヒステリーなどと、多くの疾病が現れては減少したり消滅したりしていった。日本でも戦前の神経質や戦後のノイローゼなどは、このパターンだと思う。ただ、20世紀後半のアメリカでは、このような精神疾患のブーム性が他の地域に比べて顕著になっている。多重人格もそうであるし、性の不安定さもそうである。このような疾患は、増減の理由など一つ一つに関して慎重な分析をしなければならない。スミス先生のADHDに関する議論をぜひ読んでいただければ。
 
もう一つ良いことを言っておく。英語は pbk で4,000円。日本語はしっかりした本で3,000 円。めったにない現象だが、日本語翻訳の方が安いという現象が起きている。ぜひ日本語をご一読を! 
 
Smith, Matthew. Hyperactive : A History of ADHD. Reaktion Books, 2012.
 
Attention deficit hyperactivity disorder, or ADHD, is one of the most common developmental disorders, with an average of 9 per cent of children between the ages of five and seventeen diagnosed per year in the USA. It is also one of the most controversial. Since the 1950s, when hyperactivity in children was first diagnosed, psychiatrists, educators, parents and politicians have debated the causes, treatment and implications of the disorder. Hyperactive: The Controversial History of ADHD is the first history of the disorder. Matthew Smith highlights the limitations of regarding ADHD as simply neurological, and contends that hyperactive children are also a product of their social, cultural, political and educational environment. Instead of simply accepting conventional understandings of ADHD, this book addresses the questions central to the emergence of the disorder: Why were children first diagnosed with the disorder? Why did biological explanations become predominant? Why did powerful drugs become the preferred treatment? And why have alternative explanations failed to achieve legitimacy?By thinking through these issues Smith demonstrates how knowledge of the disorder's history can be used to empower those affected to make better choices about diagnosis and treatment. As a historian with past experience of working with troubled children and youth, Matthew Smith offers a history that is not only rigorous, but also accessible and highly relevant to those working with and caring for those diagnosed with ADHD. A revealing and clear-headed study of a controversial and emotive subject, this is an essential book for psychologists, teachers, policy makers and, above all, parents.