精神疾患の写真と患者の経時的な人生について

Pearl, Sharrona. About Faces : Physiognomy in Nineteenth-Century Britain. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2010.

第5章・6章が、19世紀後半のイギリスの精神医療における写真の利用を論じている。ヒュー・ダイアモンド、ジョン・コノリー、チャールズ・ダーウィンやフランシス・ゴールトンといった著名な精神病医や科学者などが、写真をどのように精神医療の研究に取り込んだかを分析している。

興味深いのが、著者が diagnostic photography などの語で表現している分析の視点。もともと写真はある時間の断面を切り取るのだが、そこに計時性があるエレメントを入れると、患者の精神病の解釈に「これまでの人生」という側面をもたらすことができる。だから、患者の長期にわたる貧しさを強調して貧困が精神病の原因であることを論じ、破れた恋が精神病の原因であることを論じるために、患者に黒のショールと花冠をつけた『ハムレット』のオフィーリアのような衣装を着させる。

 

 

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Pearl, Sharrona. About Faces : Physiognomy in Nineteenth-Century Britain. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2010.

Chapters Five and Six deal with physiognomy in the context of psychiatry, focusing on the prominet images and texts of Hugh Welch Diamond, John Conolly, Charles Darwin and Francis Galton. One interesting analytical framework is the idea of what the author calls "diagnostic photography". Psychiatrists and photographers added crucial elements in the images of mad patients, in order to incorporate various meanings and messages into the photographic images and deliver a certain type of interpretation about the causes of mental illness and the present status of psychiatry. Since they wanted to emphasize the negative influence of poverty, they incorporated signs of poverty into the images of mad patients. Their stress on the effect of failure in love led to women who were dressed as an Ophelia with a black shawl and garland.